لوگو

سرا

۹ مهارت ضروری مهندس عمران

۹ مهارت ضروری مهندس عمران

مهندسی عمران همه چیز در مورد برنامه ریزی، طراحی، ساخت و حفظ محیط فیزیکی و طبیعی ساخته شده است. حرفه‌ مهندسی عمران متنوع و چالش برانگیز است و وظایفی از قبیل طراحی جاده‌ها، پل‌ها و تونل‌ها، ساختمان‌ها تا ایجاد سیستم‌های تامین آب و تصفیه خانه‌های فاضلاب را شامل می‌شود. محیط کار برای مهندسان عمران پویا و پیوسته در حال تغییر است، به همین دلیل یک مهندس حرفه‌ای باید مهار‌ت‌‌های ضروری برای موفقیت در شغل مهندسی عمران را فرا بگیرد.

در ادامه به معرفی ۹ مهارت ضروری مهندس عمران می‌پردازیم:

  1. مهارت حل مسئله (Problem-solving skill)

مهندسان عمران عموماً روی پروژه های پیچیده کار می‌کنند و باید در هر مرحله، از برنامه‌ریزی گرفته تا طراحی، مشارکت داشته باشند. آنها باید در حل مسئله ماهر باشند و باید آماده باشند تا در صورت بروز چالش در طراحی یا مشکلات فنی، راه حل‌های سریع و موثر ایجاد کنند. راه‌ حل‌هایی که لازم است مشکلات را به روشی ایمن، کارآمد و مقرون به صرفه حل کنند.

  1. مهارت‌های ارتباطی (Communication skills)

دومین مهارت ضروری مهندس عمران، مهارت‌ ارتباطی است که بسیار مهم است زیرا آنها اغلب مجبورند با افرادی از بخش‌ها و زمینه‌های مختلف صحبت کنند. آنها همچنین ملزم به توضیح مسائل و ایده‌های فنی پیچیده هستند تا یک فرد معمولی بتواند آن را درک کند. علاوه بر این، مهندسان عمران برای درک نیازها و نگرانی‌های همکاران خود نیازمند مهارت‌های شنیداری عالی هستند.

  1. مهارت‌های تفکر انتقادی (Critical thinking skills)

پروژه های مهندسی عمران معمولاً با بودجه های کلان و برنامه های جامع هستند. در نتیجه، اغلب روش‌های مختلفی برای دستیابی به بهینه‌ترین راه حل وجود دارد. این امر مستلزم تفکر نقادانه و توانایی سنجش مزایا و معایب هر راه حل است تا بتوان به یک تصمیم محکم و البته بهینه رسید.

  1. مهارت مدیریت پروژه (Project management skills)

انتظار می‌رود مهندسان عمران یک پروژه را از ابتدا تا انتها ببینند. آنها باید با انواع مختلفی از نیازها کار کنند، انواع مختلفی از مشتریان را مدیریت کنند و با متخصصان مختلف کار کنند. همچنین باید در یک بودجه پروژه خاص کار کنند و ضرب‌الاجل‌ها تعیین کننده هستند و در عین حال باید کیفیت را تضمین کنند. تمام این انتظارات را نمی توان بدون داشتن مهارت های عالی مدیریت پروژه برآورده کرد.

  1. مهارت رهبری (Leadership skills)

مهندسان عمران باید با تیم‌های متنوعی از جمله معماران، پیمانکاران، مدیران ساخت و ساز، تامین‌کنندگان و فروشندگان، سایر مهندسان و کارآموزان کار کنند. رهبری یک تیم بزرگ می‌تواند برای پروژه مفید باشد، اما همچنین می‌تواند به مهارت‌هایی نیاز داشته باشد تا همه اعضا احساس کنند شنیده می‌شوند، انگیزه دارند و برای نقششان قدردانی می‌شوند. همچنین، رهبری خوب برای ارائه بازخورد و جهت گیری به شیوه ای مثبت و سازنده لازم است.

مهارت رهبری برای یک مهندس عمران
  1. مهارت‌های مدیریت زمان (Time management skills)

مهندسان عمران با ضرب الاجل کار می‌کنند و از آنها انتظار می‌رود در صورت لزوم مراحل مختلف پروژه را در زمان‌ تعیین‌شده تحویل دهند. برنامه زمان‌بندی در پروژه‌های مهندسی عمران ضروری است امـا متاسفانه معمولاً به آن اهمیت نمی‌دهند. تاخیر می‌تواند منجر به از دست دادن سرمایه و همچنین اعتبار یک مهندس یا پروژه شود. از این رو، یک مهندس عمران خوب باید مهارت های مدیریت زمان داشته باشد و باید توانایی انجام ضرب الاجل ها و کار بر اساس برنامه را داشته باشد.

  1. مهارت های تفویض اختیار (Delegation skills)

در پروژه‌های بزرگ نمی‌توان بار کل پروژه را بر دوش یک نفر قرار داد. به همین دلیل است که مهندسان عمران با تیم‌های بزرگ کار می کنند، اما اگر نتوانند به درستی تفویض اختیار کنند، از افراد تیم به طور موثر استفاده نمی‌شود و نتیجه‌‌ی کار همراه با ناهماهنگی یا شکست خواهد بود. به همین دلیل است که مهارت تفویض اختیار و توانایی اعتماد به افراد مناسب با وظایف درست، یک مهارت مهم است.

  1. مهارت های فنی (Technical skills)

همه مهندسان عمران باید مهارت‌های نرمی مانند رهبری و ارتباطات و… داشته باشند، اما در عین حال، اگر دانش و مهارت‌های فنی لازم را نداشته باشند، نمی‌توانند موفق باشند. مهندسان باید با نرم‌افزارهایی که برای یک پروژه خاص استفاده می‌شود، آشنا باشند و از تمام نکات فنی و عناصر طراحی درگیر اطمینان داشته باشند. آنها باید اطمینان حاصل کنند که آنچه ارائه می‌دهند از نظر ساختاری در همه جهات مورد تایید است.

  1. مهارت مذاکره (Negotiation skills)

پروژه‌های عمرانی اغلب اوقات، با مشکلاتی از قبیل درخواست بودجه، تأمین یا تأخیر پروژه یا اصلاح فرآیند‌های طراحی یا شیوه‌ها اجرا مواجه می‌شوند. در این مواقع تضادها ممکن است به وجود بیاید، به خصوص با فروشندگان و پیمانکاران. مذاکره‌ی حرفه‌ای و اثربخش می‌تواند در چنین شرایطی کمک کند و از تاخیر، افزایش هزینه‌ها و عوارض غیرضروری جلوگیری کند.

این‌ها مجموعا ۹ مهارت ضروری مهندس عمران است که یک مهندس حرفه‌ای برای کسب موفقیت و جایگاه شغلی پیشرفته، نیازمند تمرین و تقویت این مهارت‌ها در خود است.

مهارت‌های فوق علاوه بر جنبه‌ی حرفه‌ای شغلی‌ شما، در ساختار روابط انسانی و دایره همکاران و دوستان شما بسیار تاثیرگذار است به نحوی که شما به یک شخصیت محبوب و مورد اعتماد در بین دیگران تبدیل خواهید شد.

بنابراین به این ۹ مهارت توجه ویژه داشته باشید تا در تمام ابعاد زندگی مهندسی خود موفق باشید.