لوگو

سرا

معرفی شرایط آزمون بهسازی نظام مهندسی

معرفی شرایط آزمون بهسازی نظام مهندسی

به استناد ماده ۴ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی می‌تواند اشتغال اشخاص حقیقی و حقوقی به آن دسته از امور فنی در بخش‌های ساختمان و شهرسازی را که اعلام می‌کند، مستلزم داشتن صلاحیت حرفه‌ای نماید.

در شرایط فعلی با توجه به پیشرفت فناوری در جامعه و نیاز صنعت ساختمان برای بکارگیری صلاحیت‌های تخصصی جدید از مرحله طراحی تا نگهداری و تخریب ساختمان به خصوص در ساختمان‌های بزرگ مقیاس، معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در نظر دارد با وضع ضوابط و تعیین دامنه شمول برای هر یک از صلاحیت‌های تخصصی و از طریق برگزاری آزمون‌های سراسری و دوره‌های آموزشی نسبت به اعطای صلاحیت‌های جدید به مهندسان اقدام نماید.

از این رو پیرو برنامه‌ریزی‌های انجام شده از آزمون نظام مهندسی سال ۱۴۰۰ برای رشته عمران آزمون صلاحیت‌های «طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان» و «ارزیابی، طرح و اجرای بهسازی» برگزار گردید.

داوطلبان می‌توانند در صورت تمایل برای اخذ این صلاحیت‌ها در آزمون‌های نظام مهندسی مربوطه شرکت نمایند.

شرایط شرکت در آزمون بهسازی چیست؟

بر اساس دفترچه راهنمای آزمون‌های نظام مهندسی، داوطلبانی که سه شرط زیر را به صورت همزمان داشته باشند، می‌توانند در آزمون «ارزیابی، طرح و اجرای بهسازی» یا همان به اختصار بهسازی شرکت کنند:

  • مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری در گرایش‌های سازه یا زلزله
  • صلاحیت محاسبات حداقل پایه دو
  • صلاحیت نظارت یا اجرا حداقل پایه یک

منابع آزمون بهسازی چیست؟

داوطلبانی که قصد کسب پروانه بهسازی رشته مهندسی عمران را دارند، باید کتاب‌ها و منابع زیر را تهیه کرده و بر اساس اولویت هر یک از مباحث شروع به مطالعه کنند.

این صلاحیت نیز مانند گودبرداری از جدید‌ترین صلاحیت‌های رشته مهندسی عمران است که از سال ۱۴۰۰ به آزمون‌های نظام مهندسی اضافه شده است.

اگر به دنبال کسب این پروانه هستید، دوره جامع آمادگی آزمون بهسازی مسیر موفقیت شما را هموار می‌کند.

دوره تخصصی ویژه آزمون بهسازی

دوره تخصصی ویژه آزمون بهسازی

با شرکت در دوره جامع بهسازی، همراه با برترین متخصصان طراحی لرزه‌ای سازه‌ها همچون دکتر خلوتی، دکتر فاروقی، دکتر منیعی و دکتر رشیدیان، تمام آنچه برای کسب این صلاحیت مورد نیاز شماست در اختیارتان قرار می‌گیرد.

مشاهده
لیست منابع آزمون ارزیابی، طرح و اجرای بهسازیسال ویرایش
دستورالعمل بهسازی لرزه‌ای ساختمان‌های موجود – شماره ۳۶۰سال ۱۳۹۲
راهنمای روش‌ها و شیوه‌های بهسازی لرزه‌ای ساختمان‌های موجود و جزئیات اجرایی – شماره ۵۲۴سال ۱۳۸۹
داشتن تسلط کافی بر مواد آزمون رشته عمران محاسبات شامل موارد زیر الزامی است:
مبحث ششم ( بارهای وارد بر ساختمان )  + غلط‌نامه مربوطهسال ۱۳۹۸
مبحث هفتم ( ژئوتکنیک و مهندسی پی)سال ۱۴۰۰
مبحث هشتم ( طرح و اجرای ساختمان‌های با مصالح بنایی)سال ۱۳۹۸
مبحث نهم ( طرح و اجرای ساختمان‌های بتن‌آرمه) + غلط‌نامه مربوطهسال ۱۳۹۹
مبحث دهم (طرح و اجرای ساختمان‌های فولادی)سال ۱۴۰۱
آئین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله ( استاندارد ۲۸۰۰) اصلاحیهویرایش چهارم
اصول و مبانی استاتیک، مقاومت مصالح و تحلیل سازه‌ها
مكانیك خاك – گودبرداری  ، پی سازی و سازه های نگهبان
دینامیک سازه‌ها و اصول و مبانی مهندسی زلزله

تذکر ۱: داشتن تسلط کافی بر مواد آزمون رشته عمران محاسبات شامل موارد زیر الزامی است.

تذکر ۲: منظور از مباحث، مباحث مقررات ملّی ساختمان است.

تذکر ۳: در صورت تناقض بین مباحث مقررات ملّی ساختمان و سایر مدارک فنی و یا کتاب‌های راهنمای مباحث، مباحث مقررات ملّی ساختمان ملاک عمل خواهد بود.

تذکر ۴: به‌ غیر از ویرایش‌های یادشده در مباحث مقررات ملّی ساختمان اشاره‌شده در فوق، برای سایر مدارک و منابع فنی اعلام ‌شده آخرین نسخه معتبر ملاک عمل خواهد بود.

تذکر ۵: به همراه داشتن جداول پروفیل‌های ساختمانی در جلسه آزمون الزامی است.

تذکر ۶: در صورت وجود راهنما برای مباحث مقررات ملی ساختمان اشاره‌شده در موارد فوق، این راهنما هم جز مواد آزمون محسوب می‌شود.

تذکر ۷: درصورتی‌که در مواد آزمون به آیین‌نامه بتن ایران «آبا» اشاره شده باشد، ضوابط و مقررات مبحث نهم مقررات ملی ساختمان (طرح و اجرای ساختمان‌های بتن‌آرمه) ویرایش ۱۳۹۹ ملاک عمل خواهد بود.

برای خرید هر یک از مباحث و منابع فوق کافیست به روی عنوان مورد نظر کلیک کنید تا به صفحه‌ی فروشگاه کتاب عمران‌سرا منتقل شده و به صورت اینترنتی خرید خود را تکمیل نمایید.

ثبت‌نام آزمون بهسازی نظام مهندسی چه زمانی است؟

آزمون بهسازی یا همان صلاحیت «طرح، ارزیابی و اجرای بهسازی» همزمان با سایر صلاحیت‌های رشته مهندسی عمران برگزار می‌شود و زمان ثبت‌نام آن بر اساس اطلاعیه رسمی دفتر مقررات ملی ساختمان می‌باشد.

برای اطلاع از آخرین زمان برگزاری آزمون‌ها به صفحه «ثبت‌نام آزمون نظام مهندسی» مراجعه کنید.

شرایط قبولی در آزمون بهسازی چیست؟

آزمون بهسازی نیز مانند آزمون‌های محاسبات و نظارت و اجرای رشته‌ی عمران، به صورت تستی برگزار می‌شود.

آزمون بهسازی یک تفاوت شاخص با سایر آزمون‌های تستی دارد و آن اینست که:

حد نصاب قبولی در آزمون بهسازی نمره‌ی ۶۰٪ می‌باشد و داوطلبانی که کمتر از این نمره را کسب کنند، مردود محسوب می‌شوند.

سوالات آزمون بهسازی را از کجا دانلود کنیم؟

با توجه به آنکه این آزمون به تازگی به مجموعه آزمون‌های ورود به حرفه اضافه شده است، تعداد سوالات محدودی از آن برای داوطلبان وجود دارد.

هر آزمون بهسازی شامل ۳۰ سوال تستی می‌باشد که شما می‌توانید تمام مجموعه سوالات آزمون‌های گذشته به همراه پاسخ‌نامه آنها را از صفحه «دانلود پاسخنامه تشریحی و سوالات آزمون بهسازی» به صورت رایگان دانلود کنید.

همچنین کتاب «راهنمای تحلیل غیرخطی به منظور ارزیابی و بهسازی لرزه‌ای سازه‌ها» که شامل درسنامه و تکات تخصصی بحث طراحی لرزه‌ای سازه‌ها می‌باشد، حاوی نمونه سوالات سال‌های گذشته نیز است که می‌توانید از فروشگاه کتاب عمران‌سرا خریداری کنید.

ابلاغ رسمی صلاحیت‌های بهسازی و گودبرداری به سازمان‌های نظام مهندسی کشور

بر اساس نامه وزارت راه و شهرسازی به تمامی استان‌ها، درج صلاحیت‌های جدید در پشت پروانه ابلاغ شد.

احتراماً، پیرو برگزاری آزمون‌های ورود به حرفه مهندسی در صلاحیت‌های «طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان» و «ارزیایی، طرح و اجرای بهسازی»موارد به شرح ذیل ابلاغ می گردد:

۱- درج صلاحیت‌های مذکور در ظهر پروانه اشتغال به کار قبول شدگان آزمون‌های یاد شده با رعایت ترتیبات و تشریفات قانونی و بخشنامه‌های ابلاغی انجام پذیرد.

۲- پذیرفته شدگان حسب مورد مجاز به تدریس دوره‌های آموزشی «طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان» یا «ارزیابی طرح و اجرای بهسازی» می‌باشند. دوره‌های مذکور جهت ارتقای پایه پروانه اشتغال در رشته عمران، از پایه سه به دو و از پایه دو به یک الزامی بوده و سرفصل محتوای آموزشی و دستورالعمل آن توسط دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان تعیین و اعلام می‌گردد.

۳- شرکت‌های خدمات فنی آزمایشگاهی موضوع ابلاغیه شماره ۵۵۷۴۵/۴۰۰/۹۱ مورخ ۱۳۹۱/۹/۱۱ در صورت بکارگیری اشخاص دارای صلاحیت «طرح و اجرای گود پی و سازه نگهبان» در گرایش ژئوتکنیک و یا اشخاص دارای صلاحیت «ارزیابی طرح و اجرای بهسازی» در گرایش جوش و بتن مشمول افزایش ۲۰ درصد در میزان ظرفیت و تعداد کار اشخاص حقوقی مزبور خواهند شد.

۴- سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‌ها حسب مورد مجاز به استفاده از خدمات افراد مذکور جهت بازرسی و کنترل ساختمان خواهند بود.