تخریب و بازسازی پل های پایتخت

هفت پل معروف تهران كه این روزها جزو پرترددترین‌ها محسوب می‌شوند، در دهه٥٠ برای ورود كاروان بازی‌هایی آسیایی ١٩٧٤ در تهران ساخته شد،این پل‌ها تماما فلزی ساخته شده و تنها بر لایه رویی آن آسفالت ریخته شده است به همین دلیل هیچ كدام طراحی لرزه‌ای نداشتند. البته حالا مسئولان معاونت عمرانی شهرداری چند وقتی است كه كار تحقیق و بررسی در این زمینه را شروع كرده‌اند و نتیجه اینكه «پل گیشا با آن همه خاطره باید به زیرگذر تبدیل شود و احتمالا تا آخر‌ سال برای همیشه در عكس‌ها و فیلم‌ها دفن خواهد شد»
البته مسئولان شهری معتقدند كه هفت پل معروف تهران به‌طور موقت ساخته شده است و به همین دلیل حالا نیاز به بازسازی و بهسازی لرزه‌ای دارد، اما كارشناسان اعتقاد دیگری دارند. «مهدی روانشادنیا»، عضو سازمان نظام مهندسی و استاد دانشگاه معتقد است در صورت پیاده كردن سیستم مدیریت پل‌ها می‌توان عمر فیزیكی آن را افزایش داد، او در این‌باره به می‌گوید: «در سال‌های گذشته همواره تمركز بر حوزه ساخت در سطح شبكه معابر و بزرگراهی تهران بوده است و به تازگی توجه دستگاه‌ها به بحث نگهداری تأسیسات شهری، پل‌ها و ساختمان‌ها جلب شده است كه به‌مراتب موضوعات مهمتری نسبت به ساخت‌وساز است. هیچ‌وقت سیستم مدیریت پل‌ها را پیاده نكرده‌ایم در حالی كه باعث افزایش عمر فیزیكی پل‌ها می‌شود.»
مسأله‌ای كه در زمینه پل‌ها مطرح است به مدیریت تردد و بارگذاری و اولویت‌گذاری در ترمیم برمی‌گردد كه این استاد دانشگاه هم به آن اشاره دارد: «بعضی از این پل‌ها برای آنچه حالا مورد استفاده قرار می‌گیرد، بارگذاری نشده‌اند و باری نامتعارف و خارج از حد برنامه‌ریزی، بیشتر از آنچه مورد انتظار است را تحمل می‌كنند. آلودگی صوتی ناشی از عبور و مرور خودروها، سطح فرسوده آسفالت و در نتیجه تغییر مسیر ناگهانی راننده‌ها و ارتعاش بیش از حد ازجمله مواردی است كه به‌عنوان معایب پل‌ها مطرح شده است.از سوی دیگر باید برای تعمیر، نگهداری و حتی بازسازی پل‌ها اولویت‌گذاری شود و هركدام كه بار ترافیكی بیشتری دارند در اولویت قرار بگیرند.»

مهدی روانشادنیا درباره استاندارد زیرساخت‌های شهری هم می‌گوید: «در كشورهای مختلف بسته به شرایطی كه پل‌ها دارند، استاندارد آنها ٥٠ تا ٤٠٠‌سال در نظر گرفته می‌شود اما بعضی وقت‌ها هم به دلیل شبكه ترافیك و نیازهای متفاوت تخریب می‌شود. البته ما هم در ایران استاندارد ملی و آیین‌نامه بارگذاری پل‌ها را داریم اما كمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. »
در این میان تعداد حدود ٢٨ مورد از پل ها طراحی لرزه‌ای شده است و ١٤ مورد هم در دست اجراست و البته ٧ مورد را هم در اولویت بررسی قرار داده‌ایم.
آن‌طور كه این مقام مسئول در شهرداری تهران می‌گوید تا پایان خرداد‌ سال آینده طراحی بهسازی لرزه‌ای این پل‌ها تمام می‌شود چرا كه تهران شهری زلزله‌خیز است: «بودجه مورد نیاز برای بهسازی ٤٠ پل تهران حدود ٥٠٠ میلیارد تومان است كه امیدواریم با اختصاص منابع تا ٥‌سال آینده بهسازی لرزه‌ای این پل‌ها به اتمام برسد.»
تهران درحال حاضر ٧٠٠ پل دارد كه عمر حدود ١٠٥ مورد آنها بالای ٢٠‌سال است و هنگام ساخت، طراحی لرزه‌ای نداشته‌اند بنابراین نیازمند بهسازی لرزه‌ای هستند. قدیمی‌ترین پل‌های تهران در محدوده جوادیه و روی خطوط راه‌آهن تهران ساخته شده كه البته در سال‌های گذشته تعدادی از آنها جمع‌آوری شده است

منبع https://goo.gl/vi9K7J

نظر خود را بنویسید

برنده نهمین جشنواره وب و موبایل ایران در سال 1395 به انتخاب داوران