call_end 021-22638713

اشکالات قوانین ارتقا پایه

حمید کاظمی از مدرسین دانشگاه با انتقاد از اشکلات قوانین ارتقا پایه گفت: آموزش های مربوط به ارتقا پایه بیشتر از جنبه عملی جنبه تئوری دارند و آموزشهای تئوری نتیجه لازم را برای مهندسان به همراه ندارد.

همچنین وی در رابطه با مدرسین دوره های ارتقا پایه افزود: در فرآیند انتخاب مدرسان، ضوابط اعلام‌شده از سوی وزارت راه و شهرسازی دست ما را به گونه‌ای می‌بندد که مجبوریم از مدرسان دانشگاهی استفاده کنیم که این اساتید بیشتر نگاه علمی دارند و در کشور ما بین دانشگاه و حرفه فاصله زیادی است.

وی افزود: در حال حاضر قوانین دچار اشکالات جدی است. برای مثال برای ارتقای پایه مهندسان، سنوات حرفه‌ای آنها را ملاک قرار می‌دهیم. یعنی برای ارتقای پایه یک مهندس از 3 به 2، باید چهار سال از تاریخ دریافت رتبه سه وی بگذرد و همین کافی است. در حالی که هیچ کنترلی بر روی فعالیت این مهندس در طول این مدت نمی‌شود که تاچه حدی در حرفه مهندسی اشتغال داشته و یا اصلا در شغل دیگری فعالیت داشته است.

کاظمی همچنین با ارائه مثال دیگری گفت: از طرفی شرط ورود به حرفه گذشت سه سال است، اما این شرایط استاندارد نیست. یعنی سوابق حرفه‌ای جدی گرفته نمی‌شود و فرد صرفا با قبولی در یک آزمون وارد حرفه می‌شود و پروانه اشتغال دریافت می‌کند که این یک ضعف است.

وی ادامه داد: همانطور که در دانشگاه، آزمون ورودی تعیین‌کننده صفر و صد حضور فرد در یک رشته است، در مورد نظام مهندسی هم به همین ترتیب است. اما عملا باید بنگاه‌ها و شرکت‌هایی وجود داشته باشد که کارورزی و کارآموزی عملی و واقعی مهندسان را ملاک ارتقای پایه آنها قرار دهد.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: در حاضر این نحوه ارزیابی واقعی نیست و ما در این راستا نظرات خود را به طور مرتب به وزارتخانه اعلام می‌کنیم تا در زمینه ورود به حرفه و همچنین ارتقای پایه مهندسان تغییر رویه ایجاد کنند. طبیعتا وقتی میزان سنجش افراد منطبق با صلاحیت واقعی آنها باشد، می‌تواند به رشد کیفیت کمک کند.

منبع: https://goo.gl/oYQgAq

نظر خود را بنویسید

برنده نهمین جشنواره وب و موبایل ایران در سال 1395 به انتخاب داوران

free website stats program