جامعه مهندسی مقوله زمین لغزش را در طراحی پروژه‌ها لحاظ کند

خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در خصوص مقوله زمین لغزش گفت:  سازنده موظف است تمام بخش‌های قید شده در طراحی را رعایت کند و نمی تواند هیچ کدام را حذف کند؛ لذا مشکلی که به بهره بردار می‌رسد به طور حتم در طراحی دیده نشده وگرنه در مرحله اجرا برطرف می‌شد.

وی افزود: دانش لازم در زمینه زمین لغزش و ریزش سنگ در کشور وجود دارد ولی تلفیق آن  در کشور نیست. علت این مساله هم این است که اساسا آن چنان به مقوله زمین لغزش نمی پردازیم که دنبال دانش آن باشیم. علت این که چرا مهندسان مشاور حتی به مباحثی مثل زهکشی و هدایت درست آب یا مهار زمین لغزش های احتمالی که دانش بالایی هم لازم ندارد نمی پردازند را نمی‌دانم. شاید مشکل اینجاست که هزینه های لازم را  لحاظ نکرده و پرداخت نمی کنیم تا پیمانکار بتواند  متخصص لازم را جذب کند تا این مطالعات به نحو صحیح انجام شود. شاید لازم باشد که مطالعات سازه ای و طراحی مسیر را از مطالعات ژئوتکنیک جدا کنیم.

وی در خصوص دلیل نادیده گرفتن این مطالعات به علت هزینه های آن افزود: این مساله درست است که احتمال دارد گاهی در آیتم‌ها ارقام را  کمتر از میزان لازم در نظر گرفته باشیم ولی از منظری دیگر کاملا غلط است چون مهندسان مشاور را براساس فراخوان و حسب قیمتی که پیشنهاد می‌کنند می‌گیریم؛ لذا این که برخی مهندسان خودشان قیمت پایینی بدهند و بعد ادعا کنند که چون هزینه کافی پرداخت نشده نتوانسته اند مطالعات لازم را انجام دهند توجیه قابل قبولی نیست و تا زمانی که انتخاب مهندسان مشاور با فراخوان و رقابت انجام می شود این مشکل باقی است.

شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل از برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی ویژه کارکنان شرکت توسط انجمن های علمی استقبال می کند.

بهروز گتمیری در مصاحبه خود در خصوص پدیده زمین لغزش گفت: دو نگاه متفاوت نسبت به پدیده زمین لغزش وجود دارد؛ یکی این که من به عنوان مهندس مشاور در ابتدا پتانسیل زمین لغزش را در محل بررسی کنم و اگر این پتانسیل وجود داشت سعی کنم تحریکش نکنم؛ یعنی نگاهی مبتنی بر پیشگیری از وقوع زمین لغزش قبل از این که ناچار به درمان آن باشم. چنین رویکردی قاعدتا نیاز به زیرساختهایی دارد. مشکل کشور این است که حتی وقتی موضوعی در آیین نامه لحاظ می شود در مرحله اجرا به دلایل مدیریتی و فرهنگی نصفه نیمه رعایت می شود یا در عمل فقط شبیه سازی ای از ضوابط پیش بینی شده در آیین نامه صورت می گیرد، نگاه دیگر مبتنی بر ایمن سازی سازه ها متعاقب رخداد زلزله یا بارش های سیل آسا است یعنی زمانی که احتمال  رخداد زمین لغزش بسیار زیاد است.

وی در پاسخ به این سوال که کدام مناطق در معرض خطر بیشتری قرار دارند گفت: زمین لغزش یک مساله محلی است. هر جا شیب بالای 15 درصد باشد احتمال زمین لغزش هم وجود دارد اما برای ارزیابی پتانسیل وقوع آن باید 10 فاکتور دیگر از قبیل میزان بارندگی و خطر زلزله را هم مدنظر قرار داد. چه بسا در صورت نبود پارامترهای دیگر ساخت و ساز در شیب 30 درجه هم از لحاظ پایداری در برابر زمین لغزش مشکلی نداشته باشد.

وی در پایان افزود: راه حل مساله زمین لغزش اصلاح فرهنگ غلطی است که به مقوله پیشگیری اهمیت نمی دهد و دنبال درمان پس از وقوع است. اگر فرهنگ مواجهه با این قبیل پدیده ها در کشور اصلاح شود مشکل زمین لغزش ناشی از پروژه های ساخت و ساز هم به حداقل می رسد.

منبع: https://goo.gl/68yiRf

 

 

 

نظر خود را بنویسید

برنده نهمین جشنواره وب و موبایل ایران در سال 1395 به انتخاب داوران