call_end 021-22638713

با احداث آزادراه تهران - شمال دسترسی به شمال آسان تر می شود

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و محمدسعیدی کیا رییس بنیاد مستضعفان نیز امروز دوشنبه از جریان عملیات احداث این آزادراه دیدن کردند.

در طرح کالبدی منطقه گیلان و مازندران و مجموعه راهبردها و سیاست ها که در سال 73 به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسید، بر ساخت یک راه ارتباطی سریع بین تهران و غرب مازندران تأکید و گفته شده این آزادراه بخشی از آزادراه سراسری شمال - جنوب است و به عنوان کوتاهترین مسیر ارتباطی دریای خزر با خلیج فارس در توسعه ترانزیت در این منطقه نقش عمده ای را بر عهده خواهد داشت.

مسیر آزادراه از تقاطع غیر همسطح با بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره کن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور می کند. این آزادراه سپس توسط تونل بلند تالون به طول 4 هزار و 900 متر از دل این رشته کوه عبور کرده و دامنه های شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار می گیرد.
برای آماده سازی این آزادراه 121 کیلومتری در مجموع باید 180 تونل در باند رفت و برگشت این مسیر بین استان تهران و مازندران به طول تقریبی 100 کیلومتر ساخته شود و تعداد پل‌های بزرگ این مسیر در باند رفت و برگشت نیز 97 پل به طول حدود 13 کیلومتر است و با شیب 6 درصدی جاده، تردد در این محور بیش از 35 درصد کاهش مصرف سوخت خواهد داشت.
این آزاد راه سپس به موازات جاده قدیم کرج - چالوس امتداد می یابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز به طول 6 هزار و 400 متر شده و در پل زنگوله خارج می شود، سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج - چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیرهمسطح به کمربندی چالوس - تنکابن متصل می شود.
کوتاه شدن مسیر نسبت به جاده موجود ( حدود 65کیلومتر)، کاهش زمان سفر نسبت به مسیر موجود ، ایجاد راه ارتباطی سریع و ایمن برای چهار فصل سال در این منطقه، افزایش ظرفیت عبور نسبت به راه فعلی، صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا ناشی از بهبود وضعیت ترافیک، توسعه صنعت توریسم و صنایع کشاورزی و تبدیلی و اشتغالزایی از مهم ترین مزیت های بهره برداری از این آزاد راه است.

مشخصات فنی آزاد راه تهران - شمال:

طول آزادراه تهران - شمال 121کیلومتر بوده و دارای 2 خط ( در فرازهای تند 3 خط) در هر باند است و حداکثر شیب طولی مسیر 6 درصد، حداقل شعاع قوس ها400 متر و میانگین سرعت سیر 80 کیلومتر در ساعت است.
تعداد تونل ها (در باند رفت و برگشت) 180 رشته تونل در مجموع به طول تقریبی 100 کیلومتر است و بلندترین آنها تونل های بلند تالون و البرز به ترتیب به طول تقریبی 4 هزار و 900 متر و 6 هزار و 400 متر (در هر باند) در این آزاد راه در حال انجام مراحل پایانی قرار دارد.
تعداد پلهای بزرگ (در باند رفت و برگشت ) 95 دستگاه پل و طول کل آن حدود 13 کیلومتر خواهد بود و حجم عملیات خاکی (مجموع عملیات خاکبرداری و خاکریزی) حدود 42میلیون متر مکعب پیش‌بینی شده است.

 

نظر خود را بنویسید

برنده نهمین جشنواره وب و موبایل ایران در سال 1395 به انتخاب داوران